شیشه نوشابه کوکاکولا اصل

تاریخچه کوکاکولا

در سال 1886، نوشابه توسط یک داروساز به نام جان پمبرتون، اهل ایالت جورجیا آمریکا ابداع گردید، دفتردار او فرانک رابینسون برای نوشیدنی نامی برگزید و پس از آن تبدیل به علامت تجاری کوکاکولا شد.

فرمول اولیه نوشابه کوکاکولا

فرمول اولیه حاوی کوکائین – برگ های کوکا – و کافئین ( Caffeine )  استخراج شده از آجیل کولا بود، که نام نوشیدنی نیز بر همین مبنا انتخاب شده بود. پمبرتون در جنگ داخلی آمریکا به شدت مجروح و به مرفین اعتیاد پیدا کرده بود. او این نوشیدنی را در تلاش برای کنترل اعتیاد خود توسعه داد. در سال 1889، فرمول و نام تجاری به قیمت 2300 دلار (معادل 71000 دلار در سال 2022) به تاجر آمریکایی آساگریگزکندلر که شرکت کوکاکولا را در سال 1892 در آتلانتا تأسیس کرد، فروخته شد.

در سال 1919 شرکت به کمپانی ارنست وودراف واگذار گردید. طبق گزارش سالانه شرکت در سال 2005، محصولات کمپانی در بیش از 200 کشور توزیع گردید. در سال 2017، فروش کوکاکولا 11 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت که دلیل آن تغییر ذائقه مصرف کنندگان اعلام شد.

نوشابه سیاه

نوشابه کوکاکولا چه مقدار از آب مورد نیاز بدن را تأمین می کند؟

سازمان ایمنی غذای اروپا ( efsa ) مصرف 2 لیتر آب در روز برای بزرگسالان زن و 2.5 لیتر را برای مردان توصیه می کند. این میزان شامل آب آشامیدنی، نوشیدنی ها و رطوبت موجود در مواد غذایی است. نوشیدنی های گازدار معمولی و کم کالری، حاوی 99-85 درصد آب هستند.

ترکیبات نوشابه کوکاکولا چیست؟

  • آب
  • قند
  • شیرین کننده کم کالری یا بدون کالری
  • کارامل برای رنگ
  • طعم دهنده های طبیعی
  • کافئین
  • اسید فسفریک
  • دی اکسید کربن

هر قوطی 250 میلی لیتری از نوشابه کوکاکولا حاوی 27 گرم قند است که معادل با 5-4 قاشق چایخوری است. کافئین به طور طبیعی در دانه قهوه، کاکائو و برگ های چای موجود است. این ماده بی خطر بوده و بیش از یک قرن است که در تهیه بسیاری از نوشابه ها مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف 300 میلی گرم در روز که معادل با نوشیدن سه فنجان قهوه است، اثرات جانبی خاصی ندارد. زنان باردار یا شیرده باید در خصوص مصرف کافئین با پزشک مشورت نمایند.

عوارض نوشابه گازدار کوکاکولا

ارتباط مصرف نوشابه کوکاکولا و پوسیدگی دندان

هر غذا یا نوشیدنی؛ حاوی کربوهیدرات های قابل تخمیر از جمله قندها و برخی نشاسته ها از جمله نوشیدنی های گازدار نقش مهمی در ایجاد پوسیدگی دندان دارد، لیکن این در شرایطی است که بهداشت مناسب دندان و دهان رعایت نشود. مطالعات نشان می دهد که اسیدیته نوشیدنی های گازدار، به مرور سبب فرسایش مینای دندان می شود. البته مراجعه منظم به دندانپزشک، استفاده از فلوراید، اقدامات بهداشتی مناسب می تواند منجر به کاهش پوسیدگی و فرسایش مینای دندان شود.

نقش نوشابه کوکاکولا در پوکی استخوان

تغذیه مناسب، کلسیم کافی، مصرف ویتامین D ،K و فعالیت فیزیکی نقش مهمی در سلامت استخوان ایفا می کنند. حدود 15 سال است که سازمان های حمایت از بیمار و مراجع علمی، مطالعاتی در زمینه اثرات کافئین و فسفر موجود در نوشابه های گازی هدایت کرده اند. هیچ گونه شواهدی مبتنی بر اثرات منفی این ترکیبات در افراد سالم مشاهده نگردید، مادامی که مقدار مناسب از کلسیم در رژیم غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

قند خون و نوشابه

مطالعات نشان می دهد که سطح قند خون در عرض 20 دقیقه پس از نوشیدن نوشابه گازدار به طور چشمگیری افزایش می یابد و باعث نوسان انسولین در بدن می شود. متعاقباً کبد مقادیر بالای قند را به چربی تبدیل می کند.

اثرات مشابه با هروئین در بدن

در عرض 40 دقیقه پس از مصرف، بدن تمام کافئین نوشابه را جذب می کند. کافئین سبب گشادشدن مردمک و افزایش فشار خون می شود. در این مرحله کوکاکولا گیرنده های آدنوزین مغز را مسدود و از خواب آلودگی جلوگیری می کند. حدود 5 دقیقه پس از مصرف، تولید دوپامین افزایش می یابد. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که به کنترل مراکز لذت و پاداش در مغز کمک می کند. روش تحریک این مراکز توسط نوشابه گازدار مشابه با اثرات هروئین است. این اثرات فرد را به نوشیدن بیشتر ترغیب می کند.

یک ساعت پس از مصرف نوشیدنی، افت قند خون آغاز شده و سبب تحریک پذیری و خواب آلودگی می شود. بدن آب را همراه با مواد مغذی مورد نیاز بدن به صورت ادرار دفع می کند.

مزایای کوکاکولا برای بدن

می تواند هضم غذا را بهبود بخشد

شواهد پزشکی حاکی از آن است که یکی از بهترین درمان ها برای وضعیتی که فرد در حرکت غذا در دستگاه گوارش خود مشکل دارد، مصرف یک لیوان نوشابه کوکاکولا است.

در بهبود و افزایش تمرکز نقش دارد

با ورود کافئین موجود در نوشابه به جریان خون، اثرات تقویت تمرکز و توجه به وضوح مشهود است. با این وجود، زیاده روی در مصرف سبب بروز عصبانیت و استرس در فرد خواهد شد.

سبب افزایش سطح انرژی می شود

هر چند پزشکان مصرف یک مشت آجیل یا یک تکه میوه را برای ورود کنترل یافته قند در سیستم گردش خون توصیه می کنند، اما گاهی فرد نیاز به افزایش آنی قند داشته و این با مصرف نوشابه عملی می شود، هر چند باید توجه داشته باشید که حدود 30-60 دقیقه بعد با افت قند مواجه می شوید.

به رفع حالت تهوع کمک می کند

در باب این خاصیت کوکاکولا، گمانه زنی های زیادی وجود دارد. اما بسیاری از افراد بر این باورند که نوشابه به رفع حالت تهوع و ناراحتی معده کمک می کند.

عوارض و خواص و مزایای نوشابه کوکا کولا

پست های پیشنهاد شده

هنوز نظری ثبت نشده،نظر خود را ثبت کنید!


افزودن نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *