بهترین نوشابه ورزشی برای بدنسازی و ورزشکاران چیست؟

خواص و عوارض نوشابه ورزشی

90 درصد محتوای نوشیدنی های ورزشی را آب تشکیل می دهد. این دسته از محصولات حاوی کربوهیدرات به عنوان منبع مهم انرژی هستند. مقادیر اندکی از کربوهیدرات های ساده همچون گلوکز، ساکاروز، فروکتوز یا مالتودکسترین به جذب اب کمک می کنند، اما مقادیر بیشتر در این فرایند تداخل ایجاد می کند.

الکترولیت ها به تسهیل جذب آب و بازیابی الکترولیت پس از ورزش کمک می کنند. سدیم و کلرید الکترولیت های اصلی هستند. دیگر الکترولیت ها شامل پتاسیم، منیزیم، کلسیم، آهن، فسفات ها و کربنات ها هستند. الکترولیت ها با افزودن همزمان اسید سیتریک یا اسید مالیک به فرم یونی تثبیت می شوند. طعم اصلی الکترولیت ها ناخوشایند است و معمولاً مقداری طعم دهنده میوه ای یا شیری به آن افزوده می شود.

مخلوط ویتامین ها به ویژه ویتامین B کمپلکس ، C و E در نوشیدنی های مخصوص پس از تمرین افزوده می شود. فرمول های جدیدتر به ویژه در ایالات متحده حاوی کروم و کریتین هستند تا سبب بهبود عملکرد در ورزشکاران شوند. رنگ دهنده ها برای تحریک و بهینه سازی مصرف ارادی مایعات به محصول افزوده می شود. محصول نهایی تحت حرارت قرار گرفته و به صورت اسپتیک بسته بندی یا یک ماده نگهدارنده به آن اضافه می شود.

نوشابه انرژی زا ورزشی موجود در بازار از انواع کربوهیدرات ها ( Carbohydrate ) همچون مونوساکاریدها، دی ساکاریدها و گاهی مالتودکسترین تشکیل یافته اند که غلظت 9-6 درصد وزنی – حجمی را در بر می گیرد. این نوشیدنی ورزشی حاوی مقدار اندکی از مواد معدنی (الکترولیت ها) همچون سدیم، پتاسیم، کلرید و فسفات بوده و با طعم میوه ای به بازار عرضه می شود. به منظور حفظ هموستاز فیزیولوژیکی و حفظ ظرفیت برای فعالیت بدنی مداوم، این دسته از نوشیدنی ها جهت تأمین سوخت عضلات، حفظ یا افزایش عملکرد و جبران آب از دست رفته طی تعریق کاربرد دارند.

در زیر عوامل موثر بر انتخاب بهترین نوشابه ورزشی را بیان کرده ایم.

نقش کربوهیدرات در نوشیدنی ورزشی

نوع کربوهیدرات و غلظت آن بر میزان جذب آب، کربوهیدرات و الکترولیت تأثیر می گذارد. ترکیب صحیح کربوهیدرات ویژگی شیرینی و طعم را بهینه کرده و جریان آب روده ای را به حداکثر می رساند و تأمین کافی انرژی را تضمین می کند. منابع تجاری کربوهیدرات معمولاً شامل گلوکز، ساکاروز، فروکتوز، مواد جامد شریت ذرت، مالتوز و مالتودکسترین هستند. نوشیدنی های ورزشی مخصوصا نوشابه بدنسازی به ندرت حاوی کربوهیدرات های پیچیده هستند زیرا دارای شیرینی اندک و طعم ناخوشایندی هستند.

نقش سدیم در نوشابه ورزشی

سدیم نقش مهمی در بهبود طعم نوشیدنی، تحریک مصرف ارادی مایعات، جذب مایع، حفظ حجم پلاسما و تضمین بازجذب سریع و کامل آب دارد. این دسته از محصولات به طور معمول حاوی 30-10 میلی مول بر لیتر سدیم هستند که به صورت سدیم کلرید افزوده می گردد.

دیگر انواع سدیم مورد استفاده در نوشیدنی های ورزشی شامل سدیم سیترات و سدیم استات بوده و هر یک دارای طعم و ویژگی های عملکردی متفاوت هستند. وجود سدیم کلرید در نوشیدنی های ورزشی یک عنصر حیاتی است.

سدیم جذب قند و آب در روده کوچک را تحریک و به حفظ حجم مایع خارج سلولی کمک می کند. بنابراین مصرف سدیم در طول ورزش کمک به جبران تعریق می کند و سبب نوشیدن بیشتر مایعات می شود.

با این حال، سدیم اضافی فضای خارج سلولی مایع را به سرعت به حال اول برگردانده و کنترل وابسته به حجم را برای ادامه نوشیدن حذف می کند. مصرف بیش از حد یا بسیار اندک سبب کاهش تمایل به آشامیدن شده و مانع هیدراته شدن کامل می شود.

مطالعات نشان می دهد که مقداری سدیم لازم است و مایع حاوی سدیم مزایای متمایزی نسبت به آب ساده و نوشیدنی های فاقد سدیم دارد. افزودن مقدار اندکی سدیم کلرید به نوشیدنی های ورزشی می تواند به طور قابل ملاحظه ای عملکرد نوشیدن را تحت تأثیر قرار دهد.

غلظت پتاسیم در نوشابه انرژی زا ورزشی 6-3 میلی مول بر لیتر است و جایگزین اتلاف مواد معدنی موجود در عرق و ادرار است. افزایش در گردش غلظت پتاسیم، پاسخ نرمال به تمرین و افزایش بیشتر این میزان با مصرف پتاسیم اثبات نشده است.

با این وجود، کمبود پتاسیم سبب تشنگی شده و در رابطه بین تشنگی و مصرف مایعات دخیل است و با گرفتگی عضلات مرتبط است.

خواص و عوارض نوشابه ورزشی

مواد اسیدی در نوشابه ورزشکاران حرفه ای

ترکیب مواد اسیدی، در تعیین کیفیت حسی نوشیدنی های ورزشی تجاری حائز اهمیت است. الکترولیت ها به شکل یونی در حضور مواد اسیدی موجود در یک سیستم نوشیدنی تثبیت می شوند. برخی از اسیدی کننده های مجاز شامل اسید سیتریک، اسید مالیک و ویتامین C هستد.

اسید سیتریک ( Citric acid ) یک اسید آلی ضعیف است که در مرکبات یافت می شود اما غلظت آن در لیمو و لیموترش بیشتر است، این اسید حدود 8 درصد وزن خشک میوه را تشکیل می دهد. همچنین یک نگهدارنده طبیعی است و برای افزودن طعم ترش به نوشیدنی های ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد. این اسید دارای طعم میوه ای بوده و در این دسته از محصولات مورد استقبال قرار گرفته است.

ویتامین  C یا اسید آسکوربیک در فرمولاسیون نوشیدنی ورزشی و نوشابه بدنسازی به عنوان یک ماده عملگرا مورد استفاده قرار می گیرد. سطح اسید آسکوربیک در نوشیدنی های ورزشی در حدود 100-50 میلی گرم در هر وعده است.

نسل جدید نوشابه ورزشی

نسل بعدی نوشیدنی ورزشی ، ترکیب طعم های بیشتر و وفاداری بهتر به استانداردها را ارائه خواهد کرد، طعم آن ها به میوه های تازه و طبیعی نزدیک تر خواهد بود.

همچنین فرمول نوشیدنی گروه های سنی، جنسیت، نیازهای جسمی را مورد توجه قرار خواهد داد. استفاده از بسته بندی زیست سازگار و قابل بازیافت هم به رونق این صنعت کمک شایانی خواهد کرد. تا سال 2015، مجموع فروش نوشیدنی های ورزشی بالغ بر 18 میلیارد دلار بوده و پیش بینی می شود این رقم به 25 میلیارد دلار در سال 2020 افزایش یاید. با تغییر ذائقه مصرف کنندگان، طیف نوشیدنی های عرضه شده به بازار گسترش یافته و این مبتنی بر مراحل فعالیت جسمانی ورزشکار و زمان تمرین است.

برای خرید نوشابه ورزشی با کیفیت و اصل می توانید از طریق سایت می بازار اقدام نمایید. برای این منظور می توانید به صفحه نوشابه انرژی زا یا نوشابه ورزشی مراجعه نمایید.

7 نکته اساسی برای خرید بهترین نوشابه انرژی زا

خواص نوشابه انرژی زا

تاریخچه نوشابه انرژی زا

جالبه بدونید نوشیدنی های انرژی زا اولین بار در دهه 1960 تولید و طبق آمار در سطح جهانی تا سال 2020،یک بازار 57 میلیارد دلاری را از آن خود کردند. عرضه این دسته از نوشیدنی ها اولین بار در کشور ژاپن بود.

در دوران پس از جنگ جهانی دوم، آمفتامین ها محبوبیت بسیاری یافته بودند تا این که در دهه 1950 استفاده آن ها ممنوع گردید. پس از آن در سال 1962، شرکت تایشو اولین محصول قانونی با هدف افزایش سطح هوشیاری را به بازار عرضه کرد.

به طور کلی نوشابه انرژی زا حدود 80-50 کیلوکالری در هر 100 گرم داشته و 17-14 گرم کربوهیدرات در هر اونس دارند. این ترکیب تخلیه معده را به حداکثر رسانده، جذب مایع از روده را افزایش و انرژی را به عضله در حال فعالیت می رساند. سدیم و پتاسیم موجود در فرمولاسیون نوشیدنی، سبب حفظ مایعات سلولی و جایگزین الکترولیت های از دست رفته طی تعریق می باشد. کافئین؛ ماده اصلی موجود در محصول محرک سیستم عصبی مرکزی است و چندین دهه است که برای افزایش هوشیاری کاربرد دارد.

بهترین و بدترین نوشابه انرژی زا

بسیاری از نوشابه انرژی زا موجود در بازار سرشار از قند، رنگ های مصنوعی و سایر مواد شیمیایی مضر هستند. این دسته از محصولات، پتانسیل تغییر رنگ و فرسایش مینای دندان را داشته و به بافت دندان آسیب می رسانند. ماهیت اسیدی، مواد شیمیایی موجود در برخی از این نوشیدنی ها می تواند اثرت سوئی بر سلامت عمومی فرد داشته باشد. اگر در انتخاب ترکیب نوشیدنی مناسب خود تردید دارید و سردرگم هستید، با ما همراه باشید.

نوشابه انرژی زا بدون قند

بسیاری از نوشیدنی های موجود در بازار، سرشار از قند هستند. نوشابه های حاوی سطوح بالای قند، منجر به افزایش سریع سطح انرژی و قند خون می شوند. این به ویژه در افراد دیابتی که لازم است سطح قند خود را کنترل نمایند، حائز اهمیت است.

افزایش سطح قند خون، سبب استرس اکسیداتیو و التهاب شده که اغلب منجر به بروز بیماری های مزمن می شود.

شواهد علمی نشان می دهد که مصرف یک یا دو نوشابه در روز، خطر ابتلا به دیابت را تا حدود 26 درصد افزایش می دهد. با این حال برندهایی در بازار موجود است که فاقد قند بوده و می توان آن ها را بدون نگرانی مورد استفاده قرار داد، بدون این که تأثیر نامطلوبی بر سلامت شما داشته باشد.

ترکیبات مهم نوشابه انرژی زا

از ترکیبات مهم در نوشابه انرژی زا می توان به تائورین، گوارانا، جینسینگ، ال کارنیتین، ویتامین B6، ویتامین B3 اشاره کرد. در هنگام خرید باید به این ترکیبات و میزان آن ها دقت شود. در ذیل به برخی فواید مهم آن ها اشاره خواهد شد:

تاورین چیست؟

تائورین (به انگلیسی: Taurine ) یک اسید آمینه است که در مغز، ماهیچه ها، چشم ها و قلب یافت می شود. گرچه تائورین به طور طبیعی توسط بدن تولید می شود، اما شکل مصنوعی آن در در تمام نوشیدنی های انرژی زا موجود است.

شواهد نشان می دهد که تایورین ظرفیت ذهنی و عملکرد ورزشی را بهبود می بخشد. همچنین سبب تقویت سلامت قلب، بینایی، کنترل قند خون و افزایش سطح انرژی می شود. مطالعات ارتباط سطوح پایین تائورین با چندین بیماری چشمی و مشکلات قلبی – عروقی را نشان داده است.

گوارانا چیست؟

گوارانا ( Guarana ) یک گیاه بومی برزیل است که قبایل بومی، سال ها از خواص بی شمار آن بهره می بردند. گوارانا؛ حاوی ترکیباتی همچون کافئین، تئوبرومین و تانن است که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. با توجه به میزان بالای کافئین قادر است عملکرد شناختی را بهبود داده و خستگی را کاهش دهد.

جینسینگ چیست؟

جینسنگ ( Ginseng ) سال ها در طب سنتی چین مورد استفاده قرار گرفته است و دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. مطالعات نشان می دهد که این گیاه دارای اثر مثبت بر عملکرد ذهنی، کاهش خستگی بوده و سبب افزایش آرامش می شود. همچنین باور بر این است که این گیاه اثر مثبت بر عملکرد مغزی داشته و خلق وخوی را بهبود می بخشد.

ال – کارنیتین چیست؟

کارنیتین (Carnitine) یک اسید آمینه است که به انتقال اسیدهای چرب در داخل سلول ها کمک می کند تا در آنجا تجزیه و تبدیل به انرژی شوند. ال کارنیتین در تنظیم قند خون، بهبود سلامت قلب و افزایش قدرت عضلانی نقش دارد این ماده به عنوان قرص چربی سوز نیز مصرف می شود.

کافئین چیست؟

این ماده، ترکیب مهم موجود در تمام نوشیدنی انرژی زا است. با این حال مقادیر بیش از حد کافئین می تواند سلامت شما را تحت تأثیر قرار دهد. باید توجه داشته باشید که نوشیدنی انتخابی شما نباید حاوی بیش از 300 میلی گرم کافئین باشد.
همچنین تأمین کافئین از طریق مصرف چای، قهوه نیز باید مورد ملاحظه قرار گیرد. مصرف این ترکیب، وابستگی ایجاد کرده و سبب می شود تمایل به مصرف بیشتر از میزان مجاز داشته باشید، که به نوبه خود برای سلامتی مضر خواهد بود.

خواص نوشابه انرژی زا

ویتامین های موجود در نوشابه انرژی زا

ویتامین B6

این ویتامین محلول در آب بوده و نقش مهمی در تنظیم خلق و خو ایفا کرده و علائم افسردگی را بهبود می بخشد. همچنین ترکیب مهمی برای بهبود سلامت مغز به شمار می رود.

ویتامین B3

این ویتامین برای تقویت عملکرد مغز، کاهش کلسترول ضروری بوده و نقش مهمی در ساخت و ترمیم DNA بر عهده دارد. از دیگر مزایای آن می توان به کاهش چربی خون و بیماری های قلب و عروق اشاره کرد.

ترکیبات گیاهی در نوشابه انرژی زا

تولید کنندگان نوشابه انرژی زا مدعی هستند که استفاده از گیاهانی همچون جینسینگ، گوارانا، یوهمبین، کاکائو، مغز تلخ قهوه سودانی، منجر به افزایش سطح انرژی در بدن می شود.

مشکل استفاده از این ترکیبات این است که مقدار مجاز آن توسط سازمان غذا و داروی آمریکا مشخص نشده است. در نتیجه، می تواند سبب بروز عوارض جانبی متعدد از جمله افزایش سرعت ضربان قلب، ناراحتی معده، سردرد و بی خوابی شوند.

عوارض و فواید نوشابه کوکاکولا برای زنان و مردان

شیشه نوشابه کوکاکولا اصل

تاریخچه کوکاکولا

در سال 1886، نوشابه توسط یک داروساز به نام جان پمبرتون، اهل ایالت جورجیا آمریکا ابداع گردید، دفتردار او فرانک رابینسون برای نوشیدنی نامی برگزید و پس از آن تبدیل به علامت تجاری کوکاکولا شد.

فرمول اولیه نوشابه کوکاکولا

فرمول اولیه حاوی کوکائین – برگ های کوکا – و کافئین ( Caffeine )  استخراج شده از آجیل کولا بود، که نام نوشیدنی نیز بر همین مبنا انتخاب شده بود. پمبرتون در جنگ داخلی آمریکا به شدت مجروح و به مرفین اعتیاد پیدا کرده بود. او این نوشیدنی را در تلاش برای کنترل اعتیاد خود توسعه داد. در سال 1889، فرمول و نام تجاری به قیمت 2300 دلار (معادل 71000 دلار در سال 2022) به تاجر آمریکایی آساگریگزکندلر که شرکت کوکاکولا را در سال 1892 در آتلانتا تأسیس کرد، فروخته شد.

در سال 1919 شرکت به کمپانی ارنست وودراف واگذار گردید. طبق گزارش سالانه شرکت در سال 2005، محصولات کمپانی در بیش از 200 کشور توزیع گردید. در سال 2017، فروش کوکاکولا 11 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت که دلیل آن تغییر ذائقه مصرف کنندگان اعلام شد.

نوشابه سیاه

نوشابه کوکاکولا چه مقدار از آب مورد نیاز بدن را تأمین می کند؟

سازمان ایمنی غذای اروپا ( efsa ) مصرف 2 لیتر آب در روز برای بزرگسالان زن و 2.5 لیتر را برای مردان توصیه می کند. این میزان شامل آب آشامیدنی، نوشیدنی ها و رطوبت موجود در مواد غذایی است. نوشیدنی های گازدار معمولی و کم کالری، حاوی 99-85 درصد آب هستند.

ترکیبات نوشابه کوکاکولا چیست؟

  • آب
  • قند
  • شیرین کننده کم کالری یا بدون کالری
  • کارامل برای رنگ
  • طعم دهنده های طبیعی
  • کافئین
  • اسید فسفریک
  • دی اکسید کربن

هر قوطی 250 میلی لیتری از نوشابه کوکاکولا حاوی 27 گرم قند است که معادل با 5-4 قاشق چایخوری است. کافئین به طور طبیعی در دانه قهوه، کاکائو و برگ های چای موجود است. این ماده بی خطر بوده و بیش از یک قرن است که در تهیه بسیاری از نوشابه ها مورد استفاده قرار می گیرد. مصرف 300 میلی گرم در روز که معادل با نوشیدن سه فنجان قهوه است، اثرات جانبی خاصی ندارد. زنان باردار یا شیرده باید در خصوص مصرف کافئین با پزشک مشورت نمایند.

عوارض نوشابه گازدار کوکاکولا

ارتباط مصرف نوشابه کوکاکولا و پوسیدگی دندان

هر غذا یا نوشیدنی؛ حاوی کربوهیدرات های قابل تخمیر از جمله قندها و برخی نشاسته ها از جمله نوشیدنی های گازدار نقش مهمی در ایجاد پوسیدگی دندان دارد، لیکن این در شرایطی است که بهداشت مناسب دندان و دهان رعایت نشود. مطالعات نشان می دهد که اسیدیته نوشیدنی های گازدار، به مرور سبب فرسایش مینای دندان می شود. البته مراجعه منظم به دندانپزشک، استفاده از فلوراید، اقدامات بهداشتی مناسب می تواند منجر به کاهش پوسیدگی و فرسایش مینای دندان شود.

نقش نوشابه کوکاکولا در پوکی استخوان

تغذیه مناسب، کلسیم کافی، مصرف ویتامین D ،K و فعالیت فیزیکی نقش مهمی در سلامت استخوان ایفا می کنند. حدود 15 سال است که سازمان های حمایت از بیمار و مراجع علمی، مطالعاتی در زمینه اثرات کافئین و فسفر موجود در نوشابه های گازی هدایت کرده اند. هیچ گونه شواهدی مبتنی بر اثرات منفی این ترکیبات در افراد سالم مشاهده نگردید، مادامی که مقدار مناسب از کلسیم در رژیم غذایی مورد استفاده قرار گیرد.

قند خون و نوشابه

مطالعات نشان می دهد که سطح قند خون در عرض 20 دقیقه پس از نوشیدن نوشابه گازدار به طور چشمگیری افزایش می یابد و باعث نوسان انسولین در بدن می شود. متعاقباً کبد مقادیر بالای قند را به چربی تبدیل می کند.

اثرات مشابه با هروئین در بدن

در عرض 40 دقیقه پس از مصرف، بدن تمام کافئین نوشابه را جذب می کند. کافئین سبب گشادشدن مردمک و افزایش فشار خون می شود. در این مرحله کوکاکولا گیرنده های آدنوزین مغز را مسدود و از خواب آلودگی جلوگیری می کند. حدود 5 دقیقه پس از مصرف، تولید دوپامین افزایش می یابد. دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که به کنترل مراکز لذت و پاداش در مغز کمک می کند. روش تحریک این مراکز توسط نوشابه گازدار مشابه با اثرات هروئین است. این اثرات فرد را به نوشیدن بیشتر ترغیب می کند.

یک ساعت پس از مصرف نوشیدنی، افت قند خون آغاز شده و سبب تحریک پذیری و خواب آلودگی می شود. بدن آب را همراه با مواد مغذی مورد نیاز بدن به صورت ادرار دفع می کند.

مزایای کوکاکولا برای بدن

می تواند هضم غذا را بهبود بخشد

شواهد پزشکی حاکی از آن است که یکی از بهترین درمان ها برای وضعیتی که فرد در حرکت غذا در دستگاه گوارش خود مشکل دارد، مصرف یک لیوان نوشابه کوکاکولا است.

در بهبود و افزایش تمرکز نقش دارد

با ورود کافئین موجود در نوشابه به جریان خون، اثرات تقویت تمرکز و توجه به وضوح مشهود است. با این وجود، زیاده روی در مصرف سبب بروز عصبانیت و استرس در فرد خواهد شد.

سبب افزایش سطح انرژی می شود

هر چند پزشکان مصرف یک مشت آجیل یا یک تکه میوه را برای ورود کنترل یافته قند در سیستم گردش خون توصیه می کنند، اما گاهی فرد نیاز به افزایش آنی قند داشته و این با مصرف نوشابه عملی می شود، هر چند باید توجه داشته باشید که حدود 30-60 دقیقه بعد با افت قند مواجه می شوید.

به رفع حالت تهوع کمک می کند

در باب این خاصیت کوکاکولا، گمانه زنی های زیادی وجود دارد. اما بسیاری از افراد بر این باورند که نوشابه به رفع حالت تهوع و ناراحتی معده کمک می کند.

عوارض و خواص و مزایای نوشابه کوکا کولا

عوارض و مضرات نوشابه انرژی زا در زنان و مردان

خواص نوشابه انرژی زا

تولید کنندگان نوشابه انرژی زا ( به انگلیسی Energy drink) از محصولات مدعی هستند که آن ها توجه و تمرکز را بهبود بخشیده و همچنین منجر به ارتقای عملکرد ورزشی می شود.

طبق مطالعات صورت گرفته، اثرات استفاده از نوشابه انرژی زا در تمام اندام های بدن از جمله سیستم عصبی محیطی و مرکزی، سیستم قلبی – عروقی، دستگاه گوارش، کبد و دستگاه ادراری بروز می یابد.

اجزای نوشیدنی در روده کوچک جذب و از طریق سیاهرگ باب به کبد منتقل می شود. کبد یک جایگاه مهم برای استخراج و تبدیل متابولیک بسیاری از اجزای نوشابه های حاوی کافئین است.
علی رغم این که کبد مهمترین ارگان مسئول متابولیز درشت مغذی ها و ریز مغذی ها و یکی از اندامهای هدف مهم در مصرف این دسته از نوشیدنی ها است، مطالعات به طور دقیق به تغییرات کبدی مربوطه اشاره نکرده اند.

با ما همراه باشید تا نگاهی به ترکیبات موجود و اثرات مربوطه داشته باشیم.

ترکیبات قندی نوشابه انرژی زا

یک قوطی 250 میلی لیتری، حاوی 35 گرم قند به شکل ساکاروز، گلوکز و فروکتوز است. میزان مجاز مصرف روزانه قندهای ساده 32 گرم به ازای هر 2000 کیلوکالری مصرفی است، بدین ترتیب میزان قند موجود در نوشابه دو تا سه برابر بیشتر از مقدار توصیه شده است. شواهد علمی نشان می دهد که قندهای ساده همچون فروکتوز می تواند سبب ایجاد مقاومت انسولینی، پراکسیداسیون لیپیدی و التهاب بافت کبدی شود.

کافئین در نوشابه انرژی زا

به طور متوسط در هر 500 میلی لیتر از این محصول، حدود 160 میلی گرم کافئین وجود دارد که می تواند سهم قابل توجهی در مصرف روزانه کافئین داشته باشد. کافیین متابولیسم کربوهیدرات و لیپید در کبد را تحت تأثیر قرار می دهد، همچنین جذب گلوکز و ذخیره گلیکوژن در کبد را به سبب افزایش سطح گلوکز خون پس از مصرف تسهیل می کند.

علاوه بر این کافیین سبب اکسیداسیون اسیدهای چرب می شود. به همین دلیل مصرف متعادل نوشیدنی حاوی کافئین مثل نوشابه انرژی زا به کاهش بروز دیابت نوع 2 و کبد چرب کمک می کند. از سوی دیگر، میزان بالای کافئین در ترکیب با قندهای ساده می تواند منجر به مقاومت انسولینی و بروز بیماری های مختلف متابولیک شود.

خواص نوشابه انرژی زا

آمینو اسید و تائورین در نوشابه انرژی زا

تاورین ترکیب یک آمینواسید است که در سنتز سایر اسید آمینه ضروری نقش دارد. میزان مصرف مجاز روزانه در حدود 400-40 میلی گرم است. با این وجود، هر نوشابه انرژی زا حاوی 2000 میلی گرم تائورین است که 50-5 برابر بیشتر از مقدار توصیه شده است. با این وجود طبق مطالعات، این مقدار سبب وقوع عوارض جانبی نمی شود.

به سبب خاصیت ثبیت کنندگی غشا، تاورین در تنظیم متابولیسم پروتئین، کربوهیدرات و الکترولیت نقش دارد. این ماده با اسید صفراوی ترکیب و نقش مهمی در بهبود پایداری کلوئیدی صفرا داشته و از بروز کلستاز پیشگیری می کند. همچنین این ترکیب دارای خواص آنتی اکسیدانی است. مطالعات زیادی نقش این ماده در درمان و پیشگیری از بیماری های کبدی را نشان داده است.

اسید گلوکورونیک و دی گلوکورونولاکتوز در نوشابه انرژی زا

این ماده و محصول هیدرولیز آن – اسید گلوکورونیک – متابولیت های اندوژنس هستند و در غذاهای طبیعی یافت می شوند (2-1 میلی گرم در روز). مصرف یک قوطی 250 میلی لیتر از نوشابه انرژی زا حاوی 1200 میلی گرم از این ترکیب، معادل 500 برابر مصرف مجاز روزانه است. با وجود استفاده گسترده از این ماده در تولید نوشیدنی ها، هیچ مطالعه ای راجع به اثرات سمی آن در بدن انسان موجود نیست.

نوشابه انرژی زا الکل دار

ترکیب الکل در فرمولاسیون نوشابه انرژی زا ، اثرات منفی بر روی کبد را تشدید می کند. نوشابه انرژی زا الکل دار علاوه بر این کاهش حساسیت نسبت به علائم مسمویت با الکل، کم آبی بدن و ناهماهنگی در سیستم عصبی سوماتیک و خودمختار را در پی داشته و اثرات آن به تدریج بر روی سیستم قلبی – عروقی و سایر اندام ها نمایان می گردد.

عوارض مصرف نوشابه انرژی زا برای کودکان و نوجوانان

مطالعات نشان می دهد که مصرف این دسته سبب بروز عوارضی همچون سردرد، آریتمی، بی خوابی و اضطراب در میان نوجوانان می گردد. این عوارض جانبی در میان نوجوانان باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد؛ زیرا آن ها در دوره مهمی از رشد شناختی و جسمی قرار دارند.

عوارض مصرف نوشابه انرژی زا در مردان و زنان

این محصولات سبب بهبود علائم خستگی در بدن شده و این ویژگی باعث شده که به ویژه افراد ورزشکار و دانشجویان به منظور افزایش بارکاری یا بهبود عملکرد به مصرف این دسته از نوشیدنی ها روی آورند.

بسیاری از این محصولات حاوی مواد روانگردان با خواص محرک بوده که می تواند منجر به مسمومیت گردد. علاوه بر این، مصرف مکرر آن ها در برخی موارد با تشنج، سکته مغزی و آسیب موقت یا دائمی به اندام تناسلی همراه است.

عوارض جنسی نوشابه انرژی زا

در سال های اخیر، بروز ناباروری در میان مردان رو به افزایش است. شواهد علمی نشان می دهد که برخی مواد موجود در نوشابه های انرژی زا ، تداخل بالقوه ای با عملکردهای بیولوژیکی همچون تولید مثل، رشد جنینی و تنظیم متابولیسم دارند. به همین دلیل مطالعات متعددی به بررسی اثرات دراز مدت و پیامد آن در انسان ها اختصاص یافته است.

مردان تمایل به مصرف نوشابه انرژی زا دارند تا عملکرد خود را به لحاظ جسمی و جنسی بهبود بخشند. با این وجود، استاد دپارتمان علوم روانشناسی تگزاس؛ معتقد است سطح بالای کافئین موجود در نوشیدنی ها می تواند سبب بروز اختلالات خواب در مردان می شود.

مطالعه ای که در ژورنال Reproductive Toxicology منتشر شد؛ نشان می دهد که مصرف کافئین در زنان تأثیر قابل توجهی بر باروری یا احتمال بارداری زوجین ندارد.

اما مطالعه بر روی 600 مرد نشان داد، مصرف بیش از 300 میلی گرم کافئین در روز توسط مردان با کاهش در باروری همراه بوده است. در مردانی که یک یا چند نوشیدنی در روز مصرف می کردند، کاهش 54 درصدی در باروری مشاهده گردید.

اهمیت ترکیبات نوشابه انرژی زا

نوشیدنی ها با دارا بودن مقادیر زیاد کافئین سبب استقامت بیشتر، حفظ هوشیاری و خلق و خو، بهبود زمان واکنش، تمرکز، افزایش حافظه، عملکرد شناختی و کاهش خواب آلودگی در طول رانندگی طولانی مدت می شوند. این اثرات در درجه اول مرتبط با کافئین بوده و یا در اثر هم افزایی با سایر ترکیبات همچون تائورین و گلوکورونولاکتون ایجاد می شود.

از سوی مطالعات نشان می دهد مصرف بیش از حد کافئین مرتبط با اختلالاتی همچون روان پریشی یا شیدایی، بیش فعالی، پرخاشگری، آریتمی، سندروم حاد عروق کرونر و حتی مرگ ناگهانی است.

هر چند برخی مطالعات اثرات فیزیولوژیکی مواد فعال موجود در ترکیب را مورد توجه قرار داده اند، با این وجود پیامدهای دراز مدت آن هنوز به طور کامل مورد بررسی قرار نگرفته است.

برخی مطالعات استفاده از این نوشیدنی را با سایر عادات ناسالم همچون مصرف الکل، سوء مصرف مواد مخدر ، استعمال سیگار و خشونت جنسی در نوجوانان و جوانان مرتبط دانسته اند.

 

تفاوت آب جو و ماء الشعیر (آبجو الکل دار و آبجو بدون الکل )

آب جو الکل دار

آبجو هزاران سال است که توسط طبقات اجتماعی مختلف در کشورهای جهان مورد استفاده قرار می گیرد. در تهیه آبجو از دانه های مالت دار مانند جو، گندم، برنج، ذرت برای عمل آوری استفاده می شود. رازک و دیگر طعم دهنده ها نیز سایر مواد اولیه را تشکیل می دهند. پس از آن قندها به الکل تخمیر می شوند. روند افزایش آگاهی عموم و نگرانی از افزایش وزن و هشدارها راجع به خطرات سوء مصرف الکل، افراد را به انتخاب گزینه های سالم تر از جمله ماء الشعیر سوق داده است.

آبجو چگونه درست میشود؟

آبجو را می توان با تخمیر بالا یا پایین، عمل آوری کرد. این فرایند اشاره به قسمتی دارد که مخمر به جو خیسانده شده افزوده می گردد.
مواد پایه برای تهیه آبجو شامل آب، مخمر، رازک و جو هستند. یک وعده آبجو معمولی در حدود 160-150 کالری دارد، با مصرف آن بخشی از نیاز به کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فسفر، فولات تأمین می شود. البته محتوای بالای الکل می تواند جذب این ریزمغذی ها را مختل نماید.
امروزه آبجو محبوب ترین نوشیدنی الکلی در بیشتر نقاط جهان است. بر اساس آمارها، میزان مصرف آبجو ایالات متحده آمریکا، در سال 2003 حدود 82 لیتر معادل با 231 قوطی به ازای هر فرد بزرگسال بود. جمهوری چک با مصرف 161 لیتر معادل با 464 قوطی به ازای هر بزرگسال، پیشتاز مصرف آبجو در سطح جهان است.

روش تهیه آب جو الکل دار

انواع آبجو کدام است؟

در سال 1842، پیلزنر لاگر، اولین بار در شهر پیلزنر ناحیه ی بوهم (اکنون در جمهوری چک) به بازار عرضه شد. سبک های زیادی از آبجو ( beer ) موجود هستند که با این نوع تفاوت زیادی دارند. نمونه دیگر چیچا در آمریکای مرکزی و جنوبی با ماده اولیه ذرت، آبجوی کدر در آفریقا از سورگوم، ساکی در ژاپن از تخمیر برنج، کِواس در روسیه و اروپای شرقی، بوزا در آفریقای شمالی هستند.

یکی از دلایل گرایش افراد به مصرف آبجو وجود الکل در آن است. الکل یک ماده روانگردان است و عملکرد مغز را تغییر می دهد. بر حسب میزان مصرف، این ماده می تواند سبب سرخوشی خفیف، گیجی، کما و حتی مرگ شود. میزان الکل موجود در آبجو حدود 6-3 درصد است، نوشیدن متعادل یک لیوان از این نوشیدنی فعالیت فرد را تحت تأثیر قرار نمی دهد.

ترکیبات آبجو تجاری

  • آب 92 درصد
  • اتانول  3.9 درصد
  • کربوهیدرات 2.5 درصد
  • کربن دی اکسید 0.5 درصد
  • پروتئین 0.2 درصد

ماء الشعیر چگونه تهیه می شود؟

آبجو فاقد الکل یا ماء الشعیر ، با استفاده از مواد مشابه با آبجوی استاندارد همچون آب، مالت، رازک و مخمر تهیه می شود.
چندین روش وجود دارد که می توان محتوای الکل را کاهش داد یا آن را کنترل کرد:

• فرایند دم کردن با استفاده از مواد ویژه غیر تخمیری کنترل شده تا مقدار الکل موجود در ماء الشعیر بیشتر از 0.5 درصد نباشد.
• حرارت دهی نوشیدنی به منظور تبخیر الکل موجود در آبجو صورت می گیرد یا از یک توری ریز عبور داده می شود تا الکل حذف و سایر ترکیبات طعم دار باقی بمانند، این فرایند اسمز معکوس نامیده می شود.

انواع آبجو

آیا ماء الشعیر کالری کمتری نسبت به آبجو دارد؟

هر گرم الکل، حاوی هفت کالری است که تقریباً معادل با کالری چربی خالص است. ماء الشعیر حاوی درصد الکل بسیار پایین یا فاقد الکل است، جایگزینی آبجو با ماء الشعیر، می تواند نقش به سزایی در کالری دریافتی داشته باشد و به بهبود تناسب اندام کمک نماید. همیشه در خرید ماء الشعیر به جدول حقایق تغذیه ای مندرج بر روی لیبل محصول، برای احتساب کالری دریافتی توجه نمایید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

الکل موجود در آبجو چه مضراتی برای بدن دارد؟

سوء مصرف الکل؛ به سبب افزایش خطر جنایات خشونت آمیز، حوادث رانندگی، اختلالات عمومی، در دستور کار دولت ها قرار گرفته است. اتانول یکی از متداول ترین مواد مخدر تفریحی در سرتاسر جهان است و یکی از ترکیبات آبجو محسوب می شود.

در هنگام مصرف آبجو، اتانول توسط فرایند انتشار در دستگاه گوارش جذب شده و به سرعت قبل از ورود به بافت ها در جریان خون جذب می شود.

اتانول در معده و کبد به استالدهید متابولیزه می شود. استالدهید به شدت سمی بوده و با اتصال به اجزای سلولی ترکیبات مضری تولید می کند.

مصرف مزمن الکل، به بافت برون ریز پانکراس آسیب رسانده و سبب التهاب شدید لوزالمعده شده که با بروز سرطان پانکراس مرتبط است. اتانول و سطوح پایین برخی مواد سرطان زای موجود در آبجو، خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد. مصرف آبجو، با ترشح آنزیم های گوارشی لوزالمعده ، افزایش کالری و اثرات محرک اشتها همراه است.

آیا مصرف آبجو سبب افزایش وزن بدن می شود؟

شواهد بالینی راجع به مصرف آبجو و چاقی شکمی متناقض است. این تناقض به سبب دیگر عوامل مهم همچون نقش تفاوت جنسیتی در تجمع چربی و عاداتی همچون استعمال سیگار، فعالیت فیزیکی، رژیم غذایی و مصرف سایر نوشیدنی های الکلی است.

آب جو یا ماء الشعیر (آبجو الکل دار یا آبجو بدون الکل)؟

اثرات مفید آبجو، مرتبط با غلات و ترکیبات موجود در افزودنی رازک است.
این ترکیبات فاقد چربی یا کلسترول بوده، قند پایین، کالری کمی داشته و حاوی میزان بالایی از آنتی اکسیدان های طبیعی همچون پلی فنول ها، فلاونوئیدها هستند.
وجود ویتامین ها و املاح معدنی موجود در آن ریزمغذی های مورد نیاز بدن را تأمین کرده و به برنامه ریزی رژیم غذایی سالم و مطلوب کمک می کند.
ماء الشعیر نیز دارای اثرات سلامت بخش آبجو است، مضاف بر این که دریافت کالری را کاهش داده و مضرات الکل را ندارد. البته افت کیفیت طعم، یک مرحله عمل آوری مازاد، طعم شیرین و ماندگاری کوتاه تر برخی از معایب ماء الشعیر هستند که در انتخاب مشتریان تأثیر گذار هستند.

ترکیبات غیر الکلی آبجو چه نقشی در سلامت دارند؟

برخی تحقیقات علمی نشان می دهد که مصرف متعادل الکل مرتبط با کاهش بیماری قلبی و مرگ و میر ناشی از سکته همراه است. همچنین کارآزمایی های بالینی نشان می دهد مصرف متعادل آبجو، پروفایل لیپیدی موجود در پلاسمای خون را با افزایش لیپوپروتئین دانسیته بالا HDL و کاهش لیپوپروتئین دانسیته پایین LDL بهبود می بخشد. همچنین تجمع پلاکت را کاهش داده و از التهاب پیشگیری می کند.

طبق نتایج این مطالعه، اتانول بر روی پروفایل چربی اثر کرده، همچنین ترکیبات فنولی آبجو، دارای خاصیت ضد آتروژنیک و ضد لخته شدگی بوده و چسبندگی مولکول های لکوسیت و بیومارکرهای التهابی را کاهش می دهند. ترکیبات غیر الکلی آبجو علاوه بر ویژگی ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، دارای عملکرد گشاد کننده عروق نیز هستند.

خرید آبجو

برای خرید انواع آبجو و ما الشعیر می توانید از طریق سایت می بازار اقدام نمایید برای این منظور می توانید به صفحه نوشیدنی های غیر الکلی و آبجو بدون الکل مراجعه نمایید.

برند آبجو